top of page
Djoni de Vos

De overeenkomsten tussen Slush, burning man, en je eerste middelbare school dag

“Ik heb je helemaal niet gezien bij de karaoke, ben je wel naar David Guetta geweest?”

“Nee, ik had echt geen energie meer na dat pokertoernooi van dinsdag”


Dit klinkt als een gesprek tussen twee mensen op een soort vreemde versie van Lowlands, maar zijn eigenlijk twee VCs die het hadden over Web Summit, een startup conferentie in Lissabon. Voor de duidelijk: ze waren dus aan het werk.


VC is een enorm netwerk gedreven business. Dat betekent veel borrels, etentjes, ping-pong toernooien, catch-up zoom calls, en… conferenties. Over de zin en onzin van VC-netwerken in het algemeen moeten we het ook een keer hebben, maar eerst even die conferenties.

Conferenties voelen soms als festivals voor VCs. Met deze week the hottest ticket in town: Slush, één van de grootste conferenties van Europa. Een soort burning men voor VCs en startups, maar dan in Helsinki. Binnen VC-fondsen wordt vaak gevochten voor de tickets.


Ik heb mixed feelings over conferenties. Ja, je ontmoet soms goede startups, maakt vc friends, ziet pitches, en dat allemaal terwijl je op een boot of in een club of naast een padel veld staat, of in een restaurant (of op conferenties in Scandinavië, in de sauna…) zit. Is op zich leuk.


Toch voelt het ook als je eerste dag op de middelbare school. Je loopt een ruimte binnen waar je niemand kent, en connecties moet gaan maken. Alleen anders dan op de middelbare school selecteer je niet op populariteit, maar op nut. Hoewel dat vaak hand in hand gaat: een investeerder van Accel is een stuk populairder op conferenties dan die jongen die voor een family office in Hongarije werkt, hoewel die misschien wel een veel leuker persoon is.


Om dat te illustreren heb ik een 2 bij 2 matrix gemaakt van wat er eigenlijk in je hoofd omgaat als je aan het netwerken bent:

De gesprekken op conferenties verlopen dan ook vaak op dezelfde manier:

“Hey, wat doe jij?”

“Ik werk voor Lightning Capital, een Liechtensteinse family office die vooral investeert in producten die boomers onboarden op web3, ticket sizes van €10m-€20m, alleen in bedrijven met een tijdzone tussen Lissabon en London”

“Oh…. Ik werk voor Value Venture Partners, wij investeren in B2B enterprise SaaS in Noord-Europa, ticket sizes van €1m-€5m… Ik moet trouwens weer door!”


Soms lijkt het me handiger als iedereen gewoon een flyer meeneemt waarop ze hun geo focus, ticket size, en investment focus op zetten en uitdelen aan elkaar. Veel efficiënter.


Met mensen die je al kent praat je over of ze nog wat leuke startups hebben gezien, hoe onhandig de scheduling tool is, in welk hotel ze slapen, en naar welk side-event ze gaan. Want bij een beetje event zijn er allemaal side-events die tegelijk georganiseerd worden, zonder dat er een centraal overzicht van alle events is. Denk lowlands maar dan zonder timetable. Waarin je de juiste mensen moet kennen om te weten dat er events zijn, en uitnodigingen te krijgen. Oftewel, 100% fomo 100% van de tijd.

Het is niet allemaal kommer en kwel hoor. Na een tijdje bouw je natuurlijk een netwerk op in VC-land, en als je meer waarde legt op de ‘nice-person as kun je al snel dit soort appjes sturen:


En dan wordt het ineens allemaal een stuk leuker.


274 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page