Na wat hustle heb je een eerste meeting met een VC te pakken. Je materiaal is goed (Tip: onze blog over pitch decks), de zon schijnt, je hebt goed geslapen, TOP.
Kijk, uiteindelijk ga je een investeerder overtuigen door een combinatie van je visie, je enthousiasme, je tractie, je achtergrond, het product en de markt waar je in zit. Maar er zijn wat randzaken die helpen om dat goed over te kunnen brengen. Hieronder negen tips op jezelf de beste kans te geven in zo’n eerst pitch meeting, gebaseerd op heel veel eerste meetings waar wij in hebben gezeten:
Denk om je tijd. De VC gaat dit helaas niet voor je doen – dus bedenk goed met welke informatie de VC echt moet weglopen aan het eind, en zorg dat je verhaal binnen 15-20 minuten te vertellen valt, zodat je 10 minuten overhoudt voor vragen en over het weer praten. Een kwartier lang al je baantjes sinds je 16e opsommen zou ik bijvoorbeeld afraden
In het geval van een zoom meeting: Zorg voor een goede microfoon!! Test dit drie keer. Je boodschap komt zoveel minder sterk over als je slecht verstaanbaar bent, en dat is mega zonde
Als je twee founders hebt en geen conference-room set up: bel allebei apart in. Twee mensen achter 1 laptopcamera ziet er al snel Bert en Ernie achtig uit
Als je al wat toffe angels of investeerders hebt: top, leuk, benoem ze in een bijzin. Als je ze te veel aandacht geeft (een aparte slide bv), lijkt het alsof je niet op je eigen benen durft te staan
Je hoeft het niet met elk feedbackpunt van de VC eens te zijn – beetje tegengas geven is prima
Spreek nooit de zin “we hebben geen competitie” uit
Spreek nooit de zin “we willen meteen in de VS launchen” uit bij je seed fundraise
Straal veel energie uit – super oppervlakkig maar een VC wil aangestoken worden door je visie & enthousiasme (omdat ze dat zelf niet meer hebben? Dat laten we even in het midden)
Plan geen meeting in om 12.30, dan stelt een NLse VC namelijk zijn lunch uit voor je meeting en worden ze hangry
Deze tips kunnen wat flauw en oppervlakkig klinken, maar als ze niet op orde zijn leiden ze af van je boodschap en bedrijf, en dat verkleint simpelweg je kansen op een tweede meeting.
Overigens: als je een hele slechte startup aan het bouwen bent (bijvoorbeeld een yoga robot voor je nog te openen virtuele yogastudio op Mars) kun je alle randvoorwaarden goed voor elkaar hebben, maar ga je het alsnog niet redden. Vice versa, als je hiervoor al een unicorn hebt gebouwd mag je met een clownsneus op en zonder shirt om 12.30 iets inplannen, een kwartier te laat komen, een kwartier praten over je liefde voor labradoodles en zullen we je alsnog poeslief behandelen. Bottom line: alles is relatief.
Ook nog belangrijk om te noemen, je gaat enorm veel nee’s te horen krijgen. De vergelijking is te vaak gebruikt maar wel passend: het is een beetje als daten. Als je een afwijzing krijgt na een eerste date betekent dat niet dat jij als persoon niet deugd of stom bent, maar dat er geen match is. That’s it. Zo ook met fundraisen, een afwijzing zegt echt enorm weinig over de kwaliteit van je startup. Dus laat je zeker niet van de wijs brengen daardoor. Their loss zouden je girlfriends zeggen.
Dan nog een laatste paar zinnen over het creëren van FOMO bij investeerders. Dat is een fine line, proceed with caution. Het kán helpen om een gevoel van urgentie en FOMO bij een investeerder op te roepen door bv te zeggen dat je verwacht binnen twee weken wel wat termsheets binnen te hebben. Een bepaald gevoel van momentum in je fundraise process is heel fijn. Maarrrrr het kan ook in je gezicht exploderen als er niets van waar blijkt te zijn, en je zou VCs kunnen afschrikken die niet onmiddellijk enthousiast genoeg zijn om te denken dat ze binnen 2 weken tot een beslissing kunnen komen. Lekker advies, maar case by case dus. Ook allemaal afhankelijk van hoe goed (of specifieker: hot) je startup is.
Wat je wel altijd kun vragen aan VCs in een eerste meeting:
Hoe ver in de lifecycle van het fonds zitten jullie?
Hoe werken follow-on investments voor jullie fonds?
Hoe ziet jullie process eruit?
Hoe kijken jullie naar [de space waar je startup in zit]?